Webinar “PRIMJENA PROPISA O ZAŠTITI TRŽIŠNOG NATJECANJA NA DJELATNOSTI MORSKIH LUKA I LIBERALIZACIJA TRŽIŠTA”

U četvrtak, 17. veljače 2022., 13:00-14:00 sati održat će se webinar Hrvatskog društva za pravo i politiku tržišnog natjecanja na temu “PRIMJENA PROPISA O ZAŠTITI TRŽIŠNOG NATJECANJA NA DJELATNOSTI MORSKIH LUKA I LIBERALIZACIJA TRŽIŠTA”.

Predavač: dr. sc. Božena Bulum, Jadranski zavod Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti
Diskutant: izv. prof. dr. sc. Melita Carević, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Moderator: prof. dr. sc. Jasminka Pecotić Kaufman, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Sažetak

Kreiranje europske prometne politike u području morskih luka (europska lučka politika) započelo je nakon što je 1990-ih godina donesen niz odluka Suda Europske unije i Europske komisije u svezi s ograničenjem slobode pružanja usluga u talijanskim morskim lukama. Komisija je 1997. godine objavila Zelenu knjigu o morskim lukama i pomorskoj infrastrukturi u kojoj je najavljeno donošenju europskog zakonodavstva za lučki sektor. Liberalizaciju tržišta lučkih usluga kočile su velike različitosti koje postoje između morskih luka u Uniji kao što njihova veličina, organizacijsko ustrojstvo, funkcija, zemljopisne karakteristike, sustavi vlasništva i upravljanja, povijesno-pravno naslijeđe, stupanj privatiziranosti, veze luka s lokalnom zajednicom, itd. Stoga je Uredba (EU) 2017/352 o uspostavi okvira za pružanje lučkih usluga i zajedničkih pravila o financijskoj transparentnosti luka kojom je (djelomično) provedena liberalizacija tržišta lučkih usluga donesena tek dvadeset godina nakon Zelene knjige. Uredbom 2017/352 su propisani uvjeti koje države članice Unije mogu postaviti za pristup tržištu lučkih usluga u svojim lukama. Međutim, te se odredbe ne primjenjuju na usluge rukovanja teretom, putničke usluge ni peljarenje. Također, Uredbom 2017/352 nije regulirano pitanje samostalnog obavljanja lučkih usluga za vlastite potrebe od strane brodara (engl. self-handling). Upravo pravo samostalnog obavljanja lučkih usluga priveza i odveza od strane brodara posljednjih je godina postalo sporno u hrvatskim lukama otvorenim za javni promet gdje su lučke uprave započele pružati usluge veza plovila koja se koriste u javnom linijskom pomorskom prijevozu te zabranjivati brodarima njihovo obavljanje. U hrvatskim je morskim lukama sporno i pitanje priveza jahti i drugih rekreacijskih plovila koja se koriste u nautičkom turizmu. Agencija za tržišno natjecanje utvrdila je postojanje kartela marina te je izrekla novčane kazne sudionicima tog kartela, kao i Udruženju marina pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Međutim, Visoki upravni sud Republike Hrvatske smatrao je kako Agencija nije utvrdila činjenicu dostave zapisnika koji je sadržavao dogovor marina o cijenama usluga veza  sudionicima kartela pa odluka Agencije nije potvrđena u žalbenom postupku pred tim sudom. Za hrvatske marine sporno je i to što lučke uprave u  lukama otvorene za javni promet u sve većoj mjeri pružaju usluge veza jahti i drugih plovila za razonodu, a njihovi prihodi ostvareni obavljanjem te vrste gospodarskih djelatnosti nisu oporezivi. Ove teme razmatrat ćemo na webinaru u organizaciji Hrvatskog društva za pravo i politiku tržišnog natjecanja dana 17. veljače 2022.

Webinar se održava na platformi Google Meet.

Poveznicu za spajanje na webinar dobit ćete nakon registracije koja je moguća na sljedećem linku.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *